onsdag den 13. november 2013

DIY - stivning med kartoffelmel

Du skal bruge: Hårshampoo eller andet sæbe til vask af materialet du vil stive, kartoffelmel, skål, si, piskeris, litermål og en ske - ja og selvfølgelig noget du vil stive, men den havde du nok regnet ud ;-)
Læg emnet i blød i sæbevand. Her er vandet koldt, fordi det er uld...

Imens emnet ligger i blød, forbereder du stivelsen. Jeg bruger 1 spiseske kartoffelmel, som røres ud i 1 dl koldt vand.

Det giver en tynd mælkehvid masse som denne.

Nu tilsættes ½ liter kogende vand. Rør grundigt!

Massen bliver mere klar, nærmest som tynd tapetklister.

Emnerne tages op af sæbevandet og skylles grundigt.

Vrid så meget vand ud som du kan.

Put emnet i kartoffelmel massen og lad det ligge lidt, så massen trænger ordentligt ind i tekstilerne.

Hæld det hele over i en si.

Lad det dryppe af, til det har en temperatur så du kan have fingrene i det. Nu skal det vrides godt.

Så er det tid til at spænde op. Jeg bruger strygebrættet med et håndklæde på. 

Det tager lidt tid at spænde op, men det er hele besværet værd!
Lad tørre - de skal være helt tørre!

Når emnet er helt tørt fjerner du (selvfølgelig?!) knappenålene igen, og vupti, du har (som her), nogle fine stivede stjerner, der er lige til at give i værtindegave, eller hænge på juletræet eller en troldegren, eller!?!?

Jeg håber du kunne bruge min lille DIY. Hvis du skulle have spørgsmål, er du velkommen til at skrive!

6 kommentarer:

  1. Spændende DIY! Jeg har selv skrevet om det en gang, efter jeg havde afprøvet min svigermors opskrift. Men den var uden sæbevand. Hvorfor skal man først lægge det i sæbevand? Hvordan virker det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det er for at vaske eventuel spindeolie ud, hvis du bruger uld... Min erfaring er, at det er lettere, hvis der så er sæbe i vandet - og så kan jeg i øvrigt ikke fordrage lugten af våd uld. Det fjerner sæben også ;-)

      Slet
    2. Nå, så det bruges i tilfælde ned uld. Det hækler jeg aldrig af. :)

      Tak for forklaring! Kan man også få opskrift på dine stjerner? Eller har du dem allerede på bloggen? :)

      Slet
    3. Personligt ELSKER jeg uld, og hækler og strikker helst i det. Bruger også ind imellem bomuld, men ja - foretrækker ulden...

      Stjernerne kommer lige om lidt - og hjerterne i morgen....

      Slet
  2. Det er også muligt at stive med husblads. 1 blad pr dl vand til at stive kraftigt med. Opløs husblads i kogende vand, køl ned til lunken og put emnet/emnerne i lad suge og ellers spænde ud som ovenfor.

    Venlig hilsen
    Pi@

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har godt læst om det i min søgen rundt, men kunne ikke finde en ordentlig vejledning, så derfor valgte jeg kartoffelmelen - det er også meget billigere ;-)

      Slet